Ümit Kalko Haberleri
Kişinin yaşadığı sosyete süresince kıymeti olan , kapasite, ekonomi ve sair davranış biçimlerini vüruttirdiği süreçlerin tümüdür.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara bakılırsa insanların davranışlarında belli vürutmeler sağlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Terbiye; kişinin davranışlarındaki yaşantısı aracılığıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değdavranışme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabil eğitimin bir çok tanımı gestaltlabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla tercih edilen tanım:
“Kişinin davranışında, kendi yaşantısı aracılığıyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin fakatçlarına isabetli ) değdavranışme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma bakılırsa;
· Terbiye bir süreçtir.
· Terbiye sürecinde, kişinin davranışlarının matlup yönde değdavranıştirilmesi fakatçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değdavranışme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde kişinin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç kök öğesi vardır.
1. Yalnızç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Terbiye fakatçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam değer ve istimara ile son bulur. Sürecin bu mantığı kül kültürler bağırsakin aynıdır. Yalnızçların içinde ne olduğu ve öğrenme bağırsakin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre bakılırsa değdavranışebilir, lakin sürecin doğası değdavranışmez.
Terbiye kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün süresince biryoğun filozof ve eğitimci, eğitimin ne olduğuna üstüne farklı farklı tanımlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin onaylama edilen ölçün tanımı şudur: Terbiye, kişinin davranışlarında kendi yaşantıları aracılığıyla kasıtlı olarak istendik davranış değdavranışikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın süresince eğitime üstüne temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları aracılığıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değdavranışikliği” ve “süreç” kabil kelimeler eğitimin esas taşlarıdır.
Terbiye, beşer bağırsakin yaşam boyu devam fail bir süreçtir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik şu demek oluyor ki beklentilere ve hedeflere isabetli olabileceği kabil istenmedik yönde de vürutebilir. Terbiye sürecinin davranışletilmesi ise kasıtlı şu demek oluyor ki programlı ve programlı olabileceği kabil vürutigüzel de kabil. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal yetişek, vürutigüzel yapılan eğitime ise informal yetişek denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek okul, dershane, yetişek merkezleri kabil mekânlarda verilen yetişek formal; kişinin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı sıfır yetişek ise informal eğitidir. Yani yetişek yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine bakılırsa sınıflandırıldığında formal ve informal yetişek çıkmak üzere dü tür ortaya çıkar. Formal yetişek okullarda ya da kurumlarda belli bir tasavvur ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu yetişek tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende yetişek süreci yönetimsel bir kadro ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal yetişek ise tabiatıyla vüruten hesapsız ve programsız yapılan eğitimdir ki fert bu eğitimi sosyal çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir model olarak ele düzenındığında ise yetişek sisteminin üç kök ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Hazine; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, çatı, tesisat, maliyet, personel kabil fiziki unsurlardır. Müddetç; okul süresince gerçekleştirilen dersler, öğrenme yaşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde ihtisas, yeterlilik, izin, test mealları kabil matlup davranış değdavranışiklikleridir.